Prilagodbe u podučavanju učenika s disleksijom:
– predvidjeti dulje razdoblje za usvajanje nekih tema
– primjenjivati različite vrste podražaja (vidne, slušne, taktilne) u obradi novog sadržaja
– dati prednost češćim usmenim oblicima u poučavanju i provjeravanju znanja
– sustavno provjeravati je li učenik razumio sadržaj, pojmove i definicije te dati dodatna objašnjenja
– izbjegavati učenikovo čitanje naglas ili pisanje na ploči pred razredom (osim ako učenik ne izrazi želju)
– upotrebljavati prerađene, sažete, jednostavnije tekstove (i u čitanju lektire)
– u udžbeniku jasno označiti mjesta koja su bitna – rečenice, pravilo, primjer, slika, postupak
– upotrebljavati mnogo konkretnih primjera, slika, pokusa povezanih s poznatim sadržajima
– zadavati manje zadataka i po težini ih rasporediti tako da je prvo lakši zadatak, zatim teži, a na kraju opet lakši
– podijeliti zadaću u više faza
– pismeno rješavanje zadataka ne ograničiti vremenski, a pogreške koje proizlaze iz disleksije ne ocjenjivati
– pogreške u pisanju ne ispravljati nego ih samo naznačiti (podvući riječ u kojoj je pogreška) kako bi ih učenik sam naučio i ispravio pomoću udžbenika ili rječnika
– u učenju se služiti slikovnim podsjetnicima, odnosno pomoći učeniku da nauči tehniku vizualizacije i bržeg zapamćivanja te da uči uz pomoć kognitivnih mapa koje će samostalno izrađivati po područjima koja uči
– ohrabrivati učenika na spontano izražavanje i poticati ga na samostalnost u radu
Korisni postupci roditelja u radu s djetetom s disleksijom:
– učiti s djetetom na način da mu se prepriča gradivo kao priču koja će ga zainteresirati
– ohrabriti dijete
– igrati igru Scrabble i slične igre
– raspravljati prije čitanja (pitanja djetetu prije čitanja – Tko su glavni likovi? Kako znaš da su to glavni likovi? Što znaš o likovima? Što oni rade? Gdje s odvija priča? Možeš li opisati mjesto radnje? Što se događa u priči? Kako je završila? Što misli je li završetak dobar, zašto da/ne?)
– čitati s djetetom (roditelj može pročitati odlomak ili čitati u paru)
– koristiti videozapise i audioknjige
– materijal za čitanje ne mora biti samo sadržaj vezan uz školu
– dijete može imati bilježnicu s riječima koje obično pogrešno piše (u bilježnici točno napisana riječ) koja će mu biti pomoć prilikom pisanja
– kod kreativnog pisanja dati djetetu okvir pisanja (ključne riječi, početne rečenice)
– razgovarati o zadaći s djetetom prije nego što počne s njom
– rješavati zadaću u okolini koja odgovara stilu učenja djeteta (npr. glazba u pozadini ili ne)
– raspraviti zadaću nakon što ju napravi
Aplikacija Lexie nudi načine olakšavanja čitanja i učenja, a korisna je roditeljima u pružanju podrške svojoj djeci, kao i učiteljima u pripremi i prilagodbi nastavnog sadržaja.
https://www.omoguru.com/hr/lexie-app/
Na ovoj poveznici možete preuzeti font za disleksiju. Nakon odabira fonta koji djetetu odgovara, u kontakt formi zatražite poveznicu za preuzimanje.
Provjerite s djetetom koji mu font najviše odgovara.
Još jedna korisna aplikacija je ČITATA. To je mobilna aplikacija koja sadrži knjige za osnovnu školu koje se mogu istovremeno čitati i slušati.